Niesamowite bakłażany

Bakłażany sprowadzono do Europy z Indii. Początkowo dawały one tylko białe i owalne owoce (stąd spotykana czasami nazwa eggplant). Bakłażany uważane są za afrodyzjaki. W niektórych krajach 10 marca obchodzi się święto bakłażana zwane Świętem Bakmana.

źródło zdjęcia :http://www.ho.haslo.pl/article.php?id=347

W Polsce bakłażan zwany również oberżyną uprawiany jest podobnie jak pomidor, najczęściej w szklarni lub w tunelach foliowych, najlepiej w cyklu wiosenno-letnim. Warzywa te mają dosyć duże wymagania termiczne. W uprawie pod osłonami w dni słoneczne optymalna temperatura wynosi 24-28°C, a w dni pochmurne 22-25°C. W nocy należy utrzymać min. 15°C . W tunelach powinno się wyściółkować podłoże czarną folią polietylenową lub czarną włókniną polipropylenową.

Najlepszym terminem wysiewu nasion jest koniec stycznia. Kiełkowanie odbywa się dopiero po 2-4 tygodniach, w temperaturze 25-35°C.

W uprawie amatorskiej można spróbować posadzić bakłażany w gruncie (np. odmianę ‚Blaukonigin’ tolerującą niewielkie spadki temperatury). Wymaga to jednak wiele wysiłku i cierpliwości. Należy wyprowadzić tylko 2-3 pędy i skrócić wierzchołki o ok.10 cm, aby przyspieszyć kwitnienie. Na jednym pędzie może być jedynie 2-3 owoce, ponieważ w naszych warunkach więcej nie zdąży dojrzeć. W zimne noce rośliny należy okryć.

Odmiany bakłażanów różnią się zarówno kształtem (od wąskiego do gruszkowatego) jak i kolorem (białe, żółte, zielone, różowe, fioletowe). W Polsce pod osłonami uprawia się głównie odmiany fioletowe bakłażanów wieloowocowych.

Poniżej kilka najbardziej ciekawych odmian oberżyny:

Baklażan

źródło zdjęcia: http://www.comparestoreprices.co.uk/flowers-and-plants/unbranded-aubergine-ophelia-f1-seeds-6-seeds.asp

Baklażan 2

źródło zdjęcia: http://slodkokwasny.com/skladniki-kuchni-azjatyckiej/tajski-baklazan/

Baklażan 3

źródło: http://www.dreschflegel-shop.de/product_info.php/aubergine-dourga-p-2127

Baklażan 4

źródło: http://seasonalontariofood.blogspot.com/2009/09/listada-de-gandia-eggplant.html

Bakłażany zawierają dużą ilość potasu, fosforu, żelaza, wapnia,a mało sodu. Obniżają poziom cholesterolu, wspomagają przemianę materii, ułatwiają wydalanie nadmiaru płynów z orgaznizmu. Należy jednak pamiętać, że należy spożywać tylko dojrzałe owoce – niedojrzałe są trujące!